Selasa, 18 November 2008

di mana Tuhan tinggal?

Tuhan ingin mengenali kita semua tetapi kita tidak tahu di manakah Tuhan tinggal? Ada yang berkata, Dia tinggal di syurga, tidak mungkin dapat di capai oleh manusia kecuali hanya manusia yang kudus sahaja pergi ke sana. Ada juga yang menjawab yang syurga itu ada langit dan Tuhan tinggal di langit.

Ada pula yang saya dengar dari kawan-kawan lain, dia tinggal di pokok kayu atau di atas pohon ara. Saya tidak tahu, apakah jenis tuhan yang disembah kalau Tuhan itu tinggal di dalam kayu?

Tuhan memang tinggal di syurga tetapi bagaimana caranya Dia dapat pergi ke bumi untuk membantu kita? Ya, sudah pasti Dia akan mengirimkan malaikat-Nya untuk melindungi kita tapi itu hanya malaikat, kita mahu Tuhan yang sendiri datang ke dunia untuk membantu kita, samada secara fizikal ataupun dari segi rohani.

Kalau anggapan kita yang Tuhan tinggal di langit, sudah pasti Dia tidak dapat menolong kita lagi kerana Dia tidak turun atau tangga Tuhan dari Syurga itu rosak? Kalau nak turun, sudah tentu sukar sekali. :)

Tidak payah jauh-jauhlah. Kita lihat hati kita sendiri. Tuhan itu tidak jauh. Dia ada didalam hati kita. Kalau kita diseru untuk berbuat baik, maknanya itulah yang datangnya dari Tuhan.

1 ulasan:

Sumandak Kiulu berkata...

hehehehehehe...lucu pula..adakah Tuhan tinggal di atas pukuk..hehehehehe...saya sutuju, yang Tuhan itu sebenarnya ada dengan kita..Dia tinggal dekat sangat kita..Malah lebih dekat dari orang yang ada di sekeliling kita..Malah kita boleh merasai kehadirannya dalam hidup kita...Dia selalu bersama-sama dengan kita dan tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat pu..

Sebab Tuhan ada dalam HATI kita..dan kita tidak akan keseorangan...